Na jaren onzekerheid komt gemeente NOP met regeling voor gedupeerde kaveleigenaren Marknesse

NOORDOOSTPOLDER • Zo 28 juni 2026 | 14:14 • Zondag 28 juni 2026 | 14:14

Bewoners van de nieuwbouwwijk Marknesse Zuid die door een slepende grondkwestie extra kosten hebben gemaakt, kunnen daarvoor mogelijk een tegemoetkoming krijgen van de gemeente Noordoostpolder. De voorwaarde is wel dat bewoners die de vergoeding accepteren afzien van verdere juridische stappen tegen de gemeente. Dat blijkt uit een collegevoorstel waarin de gemeente Noordoostpolder een tegemoetkomingsregeling vaststelt.

De regeling is bedoeld voor bewoners van fase 3 van Marknesse Zuid. Zij kwamen de afgelopen jaren terecht in een juridisch conflict dat zijn oorsprong vond in een geschil tussen Rabobank, projectontwikkelaar MegaHome en Nebo Vastgoed.

Hoewel de gemeente de grond in 2016 via een executieveiling kocht en vervolgens bouwkavels verkocht, bleek later dat een hogerberoepsprocedure over de eigendom van de grond nooit was afgerond. Daardoor ontstond onzekerheid over de eigendomssituatie. Notarissen wilden in sommige gevallen niet meewerken aan de overdracht van kavels en banken waren terughoudend met het verstrekken van hypotheken. Bewoners leven daardoor al jarenlang in onzekerheid en ze vonden dat de gemeente hen onvoldoende heeft geholpen.

Kosten vergoeden
Nu de juridische procedure is afgerond en notarissen en banken weer meewerken, wil de gemeente de kaveleigenaren tegemoetkomen voor kosten die rechtstreeks voortvloeien uit de ontstane situatie.

Het gaat onder meer om kosten die samenhangen met de juridische onzekerheid rondom de aankoop van de kavels. Bewoners moeten daarvoor zelf een verzoek indienen en aantonen welke kosten zij hebben gemaakt.

Voor uitzonderlijke gevallen houdt het college de mogelijkheid open om maatwerk te leveren. Daarvoor wordt dan een apart voorstel aan het college voorgelegd.

'Geen erkenning van aansprakelijkheid'
Met de regeling zegt de gemeente nadrukkelijk geen aansprakelijkheid te erkennen. Volgens het college van burgemeester en wethouders gaat het om een tegemoetkoming uit coulance. De vergoeding is volgens de gemeente "onverplicht en juridisch niet afdwingbaar" en is niet gebaseerd op een erkenning dat de gemeente verantwoordelijk is voor de ontstane schade.

Wie gebruik maakt van de regeling moet bovendien een vaststellingsovereenkomst ondertekenen. Daarin staat dat de bewoner na ontvangst van de tegemoetkoming geen verdere aanspraken meer maakt op de gemeente die verband houden met de juridische onzekerheid rond de gronden.

Drie verzoeken ingediend
De gemeente heeft voor de regeling ongeveer 45.000 euro beschikbaar vanuit de grondexploitatie van Marknesse Zuid fase 3. Op dit moment zijn volgens het college al drie verzoeken om een tegemoetkoming ingediend. Twee daarvan blijven onder het maximale bedrag, één aanvraag ligt daarboven.

Het gemeentebestuur waarschuwt dat het aantal aanvragen nog kan oplopen. Als meer bewoners zich melden, kan dat gevolgen hebben voor het financiële resultaat van de grondexploitatie.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel