Almere City houdt begroting op 9 miljoen euro en zet vol in op promotie

ALMERE • Za 20 juni 2026 | 9:15 • Zaterdag 20 juni 2026 | 9:15

De voetballers van Almere City beginnen komende maandag aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen in de Keuken Kampioen Divisie. De ambitieuze club heeft komende voetbaljaargang maar één doel voor ogen: promoveren naar de eredivisie. De afgelopen voetbaljaargang lukte dit net niet: de ploeg strandde in de halve finale van de play-offs tegen de latere winnaar Willem II.

Almere City staat komend seizoen onder leiding van de nieuwe hoofdtrainer Anoush Dastgir, die zal gaan werken met een geheel nieuwe technische staf. Deze zomer vertrokken trainer Jeroen Rijsdijk en zijn assistenten Nordin Boukhari en Danny Schenkel bij de club. Almere begint het nieuwe seizoen op zaterdag 8 augustus met een uitwedstrijd tegen FC Den Bosch.

Algemeen directeur John Bes is duidelijk over de doelstelling: "Het doel is promoveren. Proberen bij de eerste twee te komen (directe promotie) en anders via het vangnet play-offs. Maar goed: wetende dat wij niet de enige zijn, die dit zeggen. We zeggen het, maar de kans dat dit niet lukt is altijd aanwezig. Maar we gaan er alles aan doen om dit op onze eigen manier te bewerkstelligen".

Begroting
Almere City zal met dezelfde begroting gaan werken als vorig seizoen. Dit betekent dat de club gaat werken met een totale begroting van ongeveer 9 miljoen euro. Hiermee staan de Almeerders qua budget in de top 5 van alle Keuken Kampioen Divisie clubs. Gedegradeerde clubs als Heracles en NAC zullen met grotere budgetten gaan werken, verwacht Bes.

Nieuwe structuur in technische leiding
Binnen de technische leiding van de club zal het één en ander gaan veranderen. Hoofdscout Foeke Booy wordt louter verantwoordelijk voor de korte termijn: hij stelt samen met hoofdcoach Dastgir de selectie en technische staf samen en is belast met de scouting.

Chiel Dekker bewaakt de middellange termijn binnen de club: hij is als 'dealmaker' verantwoordelijk voor de aankoop en verkoop van spelers. "Hij zit puur op de middellange termijn als het gaat om het vermarkten van spelersmateriaal", aldus Bes.

Benno Nihom krijgt een nieuwe functie. Hij was hoofd jeugdopleiding, maar wordt nu als een soort van ‘manager-voetbal’ puur verantwoordelijk voor het bewaken van de lange termijn. Hij moet volgens Bes met name 'de stip aan de horizon in de gaten houden'. "Benno zit puur op de lange termijn en moet met name de realisatie van het 5-jarenplan bewaken".

John Bes is erg blij met deze nieuwe technische structuur: "Ik denk dat we daarmee een heel mooi voetbalhart hebben en daarom ben ik ook heel blij dat deze mensen blijven". Booy tekende onlangs een nieuw 1-jarig contract, Chiel Dekker tekende voor 2 seizoenen bij, terwijl Benno Nihom zich voor de komende 3 jaar aan de club heeft verbonden.  

5-jarenplan
Almere City werkt momenteel met een ambitieus 5-jarenplan met als groot doel om in de zomer 2030 definitief aan te sluiten bij de middenmoot van de eredivisie. De club wil hiervoor in de komende jaren groeien naar een omzet van 20 miljoen euro.

John Bes over het bewerkstelligen van deze doelomzet: "Enerzijds door het creëren van transfer-resultaat en anderzijds door het verder uitbreiden van het stadion en uiteraard het vermarkten van die uitbreiding. Die gaat nu naar 6.000 en om die doelomzet te behalen zullen we uiteindelijk in een vol stadion van 8.000 toeschouwers moeten spelen om dat daadwerkelijk te realiseren en in 2030 daar te zijn waar we willen zijn", aldus Bes.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel