Provincie Flevoland eist van Surtronic ruim miljoen euro na fiasco met bushalteborden

FLEVOLAND • Za 25 april 2026 | 13:26 • Zaterdag 25 april 2026 | 13:26

De provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland willen het bedrijf Surtronic aansprakelijk stellen voor 1,2 miljoen euro. Dat schrijft Omroep Gelderland. Het bedrijf zou digitale informatieborden bij bushaltes leveren, maar het project liep flinke vertraging op door een conflict tussen de partijen.

Voor veel ov-reizigers is het een bekend probleem: je staat bij een bushalte, maar weet niet of de bus nog komt. Digitale displays met actuele vertrektijden werken vaak niet, als ze er überhaupt al hangen. Op ruim vijftig haltes in Flevoland moeten nieuwe borden de oude vervangen, maar dat duurt inmiddels al jaren.

De huidige borden

De vervanging van de borden had al in 2022 afgerond moeten zijn, maar het project werd eind 2023 stilgelegd. Het contract met leverancier Sutronic Group werd niet verlengd, omdat het bedrijf zich volgens de provincies niet aan de afspraken hield. De leverancier werd aansprakelijk gesteld en moest boetes betalen, maar erkent die verantwoordelijkheid niet. De provincies bereiden daarom een rechtszaak voor.

Van de grote displays zijn er maar 500 van de 700 geplaatst, kleine displays zijn helemaal niet geïnstalleerd. Volgens de provincies komt dat door onkunde van het bedrijf, volgens Surtronic zelf komt dat door het handelen van de provincies nadat de opdracht gegeven werd.

Conflict loopt op tussen provincies en bedrijf
Na de zomer staan beide partijen tegenover elkaar in de rechtszaal. De provincies willen alle gemaakte kosten verhalen op Surtronic, goed dus voor zo’n 1,2 miljoen euro. Dat bedrag wordt genoemd in een brief van het bedrijf, die Omroep Gelderland via een informatieverzoek in handen kreeg. "Voor een exorbitant bedrag van 1,2 miljoen euro. Deze eenzijdige becijferde en ongegronde vordering wijzen wij vanzelfsprekend van de hand", schrijft het bedrijf. De provincies willen niet reageren op de hoogte van de claim.

Uit het verzoek van Omroep Gelderland komt ook naar voren dat er een enorme ruzie is ontstaan tussen het bedrijf en de provincies. Ambtenaren van de provincies hebben het in die stukken regelmatig aan de stok met het bedrijf. Zo briest een ambtenaar: "Ik abuis? Hoe durf je! Gaat het wel goed met je?"

Tegenclaim van Surtronic
Surtronic stelt op zijn beurt dat het zelf ook recht heeft op een schadevergoeding. "Surtronic heeft de provincies aansprakelijk gesteld voor een nog aanzienlijk hoger bedrag. Er is ons eenvoudigweg een gegunde opdracht afgepakt op onredelijke gronden", laat het bedrijf weten aan Omroep Gelderland.

Los van de claims die er al liggen schrijven de provincies aan Omroep Gelderland dat ze nog meer kosten op het bedrijf willen verhalen: namelijk ook de kosten die de "provincies nog moeten lijden."

Omroep Flevoland heeft de provincie Flevoland zelf om een toelichting gevraagd, maar die laat weten pas volgende week te kunnen reageren.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel